پیمان

سکوت علما، سیرى ستمگر و گرسنگى ستمدیده [نهج البلاغه : خطبه ۳]

پیمان

سکوت علما، سیرى ستمگر و گرسنگى ستمدیده [نهج البلاغه : خطبه ۳]

پیمان

۴ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

وفا و اعتماد

دوشنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۰۹:۵۵ ب.ظ

امروز نکته‌ی مهمی را از استادم یادگرفتم و آن اینکه باید همواره سَرِ قول و قراری که می‌گذارم بمانم و هیچ‌گاه زیرش نزنم. در واقع نکته اینجاست که یا نباید قولی داد و عهدی بست یا باید تا به آخرِ کار پیش رفت و این بسیار نکته مهمی است که تساهل و تسامح‌بردار نیست.

چرایی آن در این است که، در غیراینصورت اعتماد افراد به هم و اعتبار افراد نزد یکدیگر از بین می‌رود و موجب سست شدن کارها و اضمحلال روابط خانوادگی، کاری و اجتماعی خواهد شد.

پس از این به بعد همواره برای انجام هر کاری کاملا فکر کن و متفقهانه کاری را پیش بِبَر که اگر قرار شد سَرَت بِرَوَد، قولت نَرَوَد!!

  • حسین اسمعیل زاده

گوش‌هایی که نمی‌فهمند...

يكشنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶ ق.ظ

شاید وقایع اخیر ایران یک چیز را خوب نشان داده باشد: خیلی از ما ایرانیان گوش‌هایی داریم که قادر به گوش گردن نیستند.

اشتباه نکنید؛ ناشنوا نشده‌ایم... موضوع گوش کردن است و نه شنیدن!

این دو با هم تفاوت عمده‌ای دارند. یک وقت است که بحث از قدرت شنیدن صداهای مختلف است و وقتی بحث از توجه به صداهای مختلف.

چه بسا ناشنوایانی که قدرت فوق‌العاده‌ای در گوش کردن دارند! چراکه می‌توانند حرف‌های مختلف را تحمل کنند. درب فهمیدن حرف‌های مختلف و توجه کردن به آن‌ها را نمی‌بندند. فهم خود را "نمی‌بندند" و دهان خود را به حرف‌های نسنجیده "باز" نمی‌کنند!

به نظر بنده، وقایع اخیر و برخورد قشرهای مختلف مردم با یکدیگر نشان از کمبود عقلانیت و خوددرست‌پنداری کاذب بود و هست! به نظر می‌رسد تا نتوانیم و در واقع تا نخواهیم حرف‌های مختلف را بشنویم و تا تحمل گوش کردن به مخالف را در خود ایجاد نکنیم دچار بحران‌های زیادی خواهیم شد.

راه‌حل بسیاری از مشکلات، یکپارچه شدن مردم حول اهدافی یکسان است. پیش‌نیاز اصلی این یکپارچگی، توانایی بر برقراری ارتباط سالم و بالنده است.

پیش نیاز اصلی این ارتباطات نیز، "گوش کردن" است!

  • حسین اسمعیل زاده

مطالعات ریاضیاتی من

شنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۹ ب.ظ
علاقه زیاد من به ریاضیات و اینکه احساس می‌کنم برای فهم بهتر جهان پیرامون نیاز شدیدی به یادگیری ریاضیات پایه و پیشرفته دارم، مرا بر آن داشت تا سالیان سال به دنبال سیری مطالعاتی در زمینه‌ی ریاضیات پیشرفته باشم.
در حال حاضر دو کتاب زیر را برای شروع مطالعات جدی ریاضیاتی خود انتخاب کرده‌ام:
کتاب اول که به صورت رایگان هم قابل دانلود است، اثری خوب و کوتاه درباره‌ی اثبات‌های ریاضی است. درباره‌‌ی اینکه فرمول‌ها و محاسباتی که با ریاضیات انجام می‌دهیم، چرا درست و قابل اعتمادند! چگونه می‌توان درست یا اشتباه بودن یک گزاره‌ی ریاضی را بررسی کرد؟ برای اثبات یا رد یک فرضیه از چه راه‌هایی می‌توان وارد شد؟
البته کتاب گفته شده مقدمه‌ی خوبی برای آشنایی با زبان ریاضیات و خصوصا زبان ریاضیات پیشرفته است.
کتاب دوم که برای علاقه‌مندان به ریاضی نیازی به توضیح ندارد و همه با حضرت رودین آشنایند! این کتاب مدخل خوبی برای ورودی به دنیای تحلیل ریاضی (آنالیز ریاضی) است. با توجه به مطالعاتم، آنالیز ریاضی پایه و اصل و اساس تمامی ریاضیات نوین است.
این معرفی کوتاه از دو کتاب تنها با تورق و کمی مطالعه حاصل شده است. امیداوارم بتوانم با مطالعه بیشتر مطالب مفیدی درباره محتویات هریک و ایده‌های اصلی آن‌ها ارائه کنم.
  • حسین اسمعیل زاده

بالعربیة

شنبه, ۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۰ ب.ظ

أرید أن أتعلم اللغة العربیة بأفضل طریقة. لهذا السبب، بدأت هذا القسم حتى أتمکن من تقویة لغتی العربیة من خلال ممارسة الکتابة، وربما أیضًا یمکننی إجراء اتصالات مع الناطقین باللغة العربیة فی العالم.

سورة آل عمران:

{بَلِ ٱللَّهُ مَوۡلَاکمۡۖ وَهُوَ خَیۡر ٱلنَّـٰصِرِینَ} (١٥٠)

  • حسین اسمعیل زاده